USACollie

Tuesday, July 15, 2008

Dårlig kveld, trivelig morgen

I går kveld hadde vi en ubehagelig opplevelse. Vi gikk kveldsturen vår i et parkområde vi pleier å gå da en schäfer hanne kom brølende nedover en bakke i full terrormodus. Det var ikke noe vi kunne gjøre - han fløy på Mikkel, som jo er en meget konfliktsky kar og gjorde ingen tegn til motstand. Jeg brølte til den snerrende hunden, som jeg nå kjente igjen. Vi hadde møtt han en gang før og da hadde det samme skjedd. Jeg er ikke overrasket over at folk som kaller schäferen sin for Macho ender opp med en slik hund - det er slike som ødelegger ryktet til en rase. Eierne kom forøvrig gående etter, men turte ikke ta hunden sin. Jeg ropte til dem at de skulle ta han i bånd, men de forsøkte bare å føyse han vekk. De hadde knapt nok fått han vekk da han gikk løs på Mikkel igjen.

Den kvinnelige eieren spurte meg da om det var tispe eller hanhund - jeg opplyste at det var en ung hanhund og hun presterte da å komme med dagens genierklæring: "Ja, det er vel derfor, da!" Som om det skulle være en god unnskyldning!

Til slutt fikk vi fjernet hunden. Mikkel satte seg da på plass hos meg, der han følge seg trygg. Jeg skulle ønske jeg hadde kommet med en skikkelig kraftsalve, men jeg var så sint at jeg knapt fikk sagt noe i det hele tatt. Det jeg sa var i alle fall ikke særlig høflig..!

Vi gikk videre og traff da en svart schäfer og eieren hans. Han hadde hørt bråket og forstod hvilken hund det dreide seg om. Han fortalte at den samme hunden hadde bitt hull i halsen på en 3 måneder gammel valp for ikke lenge siden. Frykt sitter ikke lenge i Mikkel og da vi traff denne andre schäferen, var han seg selv igjen. Vi traff også et par andre hunder litt etterpå og de var heldigvis kjempegreie.

For å veie opp den sure kvelden, hadde vi en veldig hyggelig morgentur sammen med Victoria og en golden som het Neo. Mikkel har ikke fått lekt så godt på lenge! Det varmer om hjertet å se hvor positiv han er til tross for skremmende opplevelser. Det er som mennesker som velger å se positivt på ting selv om de vet at det kan gå dårlig.

Havner jeg på den aggressive schäferen igjen og han gjør utfall, skal jeg ikke være nådig!!

3 comments:

Anonymous said...

Provoserende lesing Linda!
Skjønner deg godt. Sånt er så håpløst. Mikkel er en tøffing =)

Miro og Zelda said...

Uff..Vi har også flere ganger møtt på nevnte schæfer. Han er helt ute av kontroll! Håper ikke Mikkel blir preget av de negative opplevelsene.. Vi sees i Dyresjappa? :-)

Reflexa said...

Nei, Mikkel er heldigvis ved godt mot - litt skeptisk til korthårede schäfere, bare. :-) Vi sees i Dyresjappa - må stikke innom og kjøpe noe til pusen!