USACollie

Monday, February 4, 2008

Tenner og trening

I går ba jeg et par bekjente titte på tennene til Mikkel på utstilling - bare slik at han kan begynne å bli vant til at fremmede invaderer gapet hans. Det var da ingen nye hjørnetenner synlige, bare de fire skarpe melketennene. MEN, i løpet av natten hadde hjørnetennene tydeligvis hatt et møte og enstemmig vedtatt at de skulle bryte ut i løpet av natten!

Mikkel har nå altså fire nye tenner. I løpet av dagen har de to melketennene i underkjeven falt ut, men han har to sett i overkjeven og det er jo ikke så bra - eller behagelig, for den saks skyld. Derfor ligger han nå på stuegulvet med et stort rått bein som han gnager på. Forhåpentligvis vil det løsne melketennene.

Vi var på kurs i kveld, men vi var ikke helt på nett. Tidvis gikk det greit, spesielt innkalling og miljøtrening med kontaktøvelser. Ellers var oppmerksomheten til Mikkel litt over alt. Sannsynligvis min skyld, da. I alle fall så tar jeg det ikke så tungt, for jeg vet at han KAN bedre og VIL gjøre det bedre senere, det gjelder bare å ikke bli irritert. Det er lett å glemme at han bare er 4 1/2 mnd gammel og det er mye som skjer oppi hodet til en valp i utvikling. Uansett så tok vi en prat med instruktør Rolf etter at vi var ferdige - han syntes at vi har en strålende kontakt og mye potensiale, men at det nok er best å ta en liten pause fra kurs etter dette og bare ha det trivelig sammen. Det er jeg helt enig i og det blir nok godt for oss begge.

Det ble bemerket hvor aktiv Mikkel er med snuten, så vi ble anbefalt sporkurs etterhvert, noe jeg forlengst har bestemt at vi bør gjøre. Dessuten ble det bemerket hvor utadvent og godt sosialisert han er med mennesker og at han er meget lett å "fyre opp" - sistnevnte er veldig godt å høre fordi collien som regel mangler mye skarphet. Skarphet er viktig i en brukshundrase, det er med på å skape driv og engasjement i innlæring og arbeid.

No comments: