USACollie

Sunday, February 17, 2008

Debut i utstillingsringen

Vekkerklokka ringte 05.40 i morges. Nnnngh! Litt av en måte å starte en søndag. Hoppet i dusjen og hadde heldigvis gjort alle forberedelser i går kveld, så det var bare å hoppe inn en taxi. Det var her det begynte å gå galt. Taxisjåføren var snill og tilbød Mikkel å sitte foran med meg. Mikkel var nok ganske døgnvill og like før vi var framme på Oslo Sentralstasjon kjente jeg at det begynte å rykke i kroppen hans. NEIIII! Ettersom taxien hadde fine, nye skinntrekk på setene, ble jeg pent nødt til å kjøre hodet til Mikkel i fanget mitt, der han... spydde. Han hadde ikke spist frokost, så det som rant over jakke og bukse var det gule slimet som vi hundeeiere kjenner så altfor godt til. ÆSJ! Sjåføren satt stum, jeg tror det var av sinne. Vi kom fram, jeg tørket av de dråpene som havnet på setet og tipset rikelig.

Vi kom oss på toget og jeg forsøkte tørke Mikkels magesyre av buksene. Det så ut som jeg hadde tisset på meg. Herlig. Spiste så frokost (ferdigsmurt - flink jente!). Vel framme på Dal stasjon ble vi hentet av Veronika, som kjørte oss de siste kilometrene til Letohallen. Jammen var det stas å være på utstilling igjen, syntes Mikkel, SÅ mange hunder! Fant ringen, det var dommerbytte for andre gang og vi skulle dømmes av Knut Andersen, som jeg ikke hadde kjennskap til. Brukte litt tid på å børste over mors håp og trente litt.

Plutselig var det vår tur. Da jeg kom inn i ringen forstod jeg ikke om vi hadde begynt eller ikke og surra skikkelig. Men det gikk seg til. Mikkel ble veldig glad for at dommeren ville hilse på ham, og hoppet opp og ga han en suss på truten for sikkerhets skyld... Den andre påmeldte collie langhåret-valpen var en svensk tispe som jeg ikke var kjent med fra før. Hun fikk BIM, mens den gule og røde rosetten betydde visst at Mikkel var best i rasen. En gledelig overraskelse.


Takk for foto - Veronika Huseby

Kritikken lød:

Meget lovende. Meget godt hode med korrekte ører, øyne og bitt. Bra hals. Meget godt vinklet front. Korrekt beinstamme og front. Velviklet bakpart, jordfine steg. (Antar det skulle stå jordvinnende, mener jeg overhørte han si det)





Litt rådvill gikk jeg senere opp til sekreteriatet for å finne ut om gruppebedømmelsen. Fikk beskjed om at den startet kl 15. Klokken var på dette tidspunktet ti, så jeg var litt usikker på om vi skulle bli. Jeg kunne ikke se for meg at vi skulle få noen gruppeplassering. Men det endte opp med at vi ble, bare sånn "i tilfelle". Det viste seg også at vi vant en pokal for BIRet, det hadde jo ikke jeg tenkt på, en gang.

Det ble lenge å vente. Brukte tiden på å kikke på andre hunder, lufte litt, sove litt, trene litt og leke litt - spesielt var det en tre mnd gammel groenendael som ble bestevenn med Mikkel.

Så ble alle BIR-valpene ropt inn. Det skulle ikke dømmes grupper, kun BIR, viste det seg. Jeg antar at det var i alle fall 30 valper av forskjellige raser i ringen. Det fungerte overraskende bra. Vi ble plukket ut til første uttagning, sammen med kanskje 10 andre. Jeg syntes det var stas og regnet med at det var så langt vi ville komme. Overraskelsen ble dermed meget stor da vi plutselig var en av de 5 siste. Vi var dermed garantert res-BIS! Men vi ble ikke res BIS. Og ikke 4. BIS! Og ikke 3. BIS!!!!

Først nå tok jeg meg tid til å vurdere konkurransen, for jeg visste at resultatet allerede var avgjort. Bak oss sto en fantastisk velfrisert svart showig puddel. Så så jeg ned på Mikkel, som slettes ikke var frisert, med unntak av et par tak med kjøkkensaksa. Og tenk at han faktisk skulle bli 2. BIS!

Så hører man over høyttaleranlegget: "Og Best In Show valp blir... Collie Langhåret! Be Exclusive's Sea of Silence!" HVA??! Stakkars dommeren fikk et håndtrykk komplett med leversmak og Mikkelspytt. Det ble så tatt et BIS-bilde, og jeg håper å få tak i det fra Boxerklubben. Jeg gikk for å legge vekk den store rosa rosetten og blomstene, men så blir jeg minnet på at jeg har premier i ringen! En stor pokal og 7,5 kg valpefor.

Nå skal det sies at det er veldig hyggelig å få forsekker i premie. Men ikke like fullt så hyggelig er det når man må reise hjem med det og ikke har bil! Vi fikk heldigvis skyss til togstasjonen med Else, og dermed måtte en utslitt Mikkel og en utslitt meg streve oss gjennom en togtur, en vandretur gjennom sentrum og trikk hjem. Puh!


BIS-valpen på toget hjem.

Det var veldig hyggelig å kunne ringe oppdretter Britta og meddele at valpen hennes var blitt BIS. Jeg hadde virkelig håpet å kunne bringe gode nyheter til Danmark, og det kunne jeg virkelig.





For en dag, er alt jeg kan si (rent bortsett fra alt som allerede er sagt, altså!).


Takk for foto - Line Orlund

Hilsen trøtt Linda og trøttere Mikkel.

13 comments:

Stine said...

Stakkars Mikkel som hadde premierenerver!
Men gratulerer så enormt mye! Kjempedebut! Tenk for en utstråling han må ha, som går rett til Best in Show-pallen fra en så stor gruppe med valper!

Reflexa said...

Ja, mor syntes selvfølgelig at han har verdens største utstråling, men når jeg titter på han her hvor han ligger i froskestilling på gulvet... vel...

Anonymous said...

Grattis Mikkel och Linda!
/Linda Wiksten

Stine said...

Froskestilling er bra! Vi velger å høre på de som mener at jo lengre (i alder) valpen ligger frosk, jo bedre er hoftene...

Og slike prinser må få lov til å slappe av og være frosker av og til.

Anonymous said...

Hei,
utrolig moro å lese om Mikkel og hans BIS! Ble veldig rørt og fikk en tåre i øyekroken. Han er en vakker gutt. Håper å få møte han en gang!!
Klem fra Trine og hundene

Reflexa said...

Takk, takk! Herfra kan det bare gå en vei, og det er nedover! ;)

Anonymous said...

Hej Mikkel og Linda,

ET KÆMPE TILLYKKE skal i begge have for en fantastisk udstillings debut - hvor har i begge fortjent det:-)

Masser af kys og kram til jer begge:-)

Knus
Erik og Britta
Meget stolte opdrættere:-)

PS: Far Orlando og Mor Cilla sender også en masse lykønskninger til jer begge:-)

Anonymous said...

Gratulerer! Kjempegøy å gjøre det bra på utstilling. Stå på videre Mikkel, du fortjener mye kos i kveld!

Reflexa said...

Takk Lillian!

Takk Britta & Erik, for verdens "dejligste dreng". Jeg er evig takknemlig for at dere lot meg få drømmehunden.

Anonymous said...

Hei hei, vil bare gratulere dere begge med en super deby. Har fulgt med på denne bloggen litt og dere er virkelig ett frisk pust i collie Norge. Ønsker dere begge all lykke og gleder meg til å følge dere begge. Har vært å hilst på Orlando ( prøvde å bruke han på tispen min, dessverre så ble det ikke noe) så synes jeg det er kjempe gøy å følge dere. Forhåpentligvis så ser jeg dere begge en dag. Lykke til ihvertfall videre... Mikkel er helt fantastisk.

Anonymous said...

Hi Linda and Mikkel!
I just saw how great show you have had! Congratulations!
Hero has his first show, but because of color... hmm, we will see what happen. Show is 23.2.

All the best,
Sanna and Black Classiel´s collies

Reflexa said...

Hi Sanna,

I will keep my fingers and Mikkel's paws crossed for you! I think most judges will value sound anatomy and charizma over more cosmetic flaws. Mikkel certainly proved that! ;)

Mikkel sends his best to "cousin" Hero.

Anonymous said...

Gratulerer så mye!!:)