USACollie

Wednesday, November 14, 2007

Klikk og tiss

I kveld var vi på valpekurs igjen. I går fikk vi øvd litt før vi la oss, og nå forstår han at det er liggeatferden jeg er ute etter når jeg legger hånd med godbit på bakken. Han var kjempeflink på kurset; kontakt, dekk, innkalling og lineføring gikk plettfritt. Jeg introduserte klikker i går - det er nytt for meg (og jeg pleide syntes det var en utrolig teit metode), men jeg syntes det fungerer veldig greit å bruke den som et mer presist markeringsverktøy. Mikkel tok det utrolig fort. Vi bruker ikke klikker på kurset, men jeg bruker den ved innlæring av nye øvelser og for å forsterke god atferd når vi er hjemme og på tur.

Etter å ha hatt minimalt med tisseuhell innne, har han plutselig funnet ut at det er OK å tisse på gulvet. Idag tisset han 4 ganger inne og det føles ut som et skritt tilbake. Han tisset to ganger på teppet sitt - siste gang tok jeg han ut etterpå og han bæsjet ute, men tisset igjen på teppet øyeblikkelig etter at han kom inn. Ja, ja. Jeg merker at jeg blir frustrert av det, men han vet vel ikke bedre. Han sier ikke ifra når han må tisse og det skulle jeg ønske at han gjorde, men det kommer forhåpentligvis etterhvert. Vi får fortsette å gå ut ca hver 2. time. Det som er fint er at han holder seg lengre om natten. Dessuten sover jeg nå i min egen seng og ikke ved siden av valpegrinda. Jeg tror kanskje han må være der litt mer slik at vi kan få gjort han husren!

Nå er jeg så trøtt at jeg nesten sovner her jeg sitter. Det er mye arbeid med en valp. Jeg som så sårt behøver 8 timer søvn om natten, er blitt fratatt det privilegiet! 6 1/2 er slik det vanligvis blir, opp klokken 6.30 for å tisse. Men Mikkel er verd det. I framtiden skal jeg nok klare å ta igjen den søvnen jeg mister i valpetida!

Jeg gleder meg til å fortsette med treningen, i alle fall!

No comments: