USACollie

Sunday, January 20, 2008

Lat søndag

Med unntak av et halvbevisst dobesøk (for Mikkel, altså) kl 8, fikk jeg sove til kl 10 - AAAHHHHH! Tror ikke jeg har sovet så lenge siden før jeg fikk Mikkel i hus, det gjorde godt. Vi har drevet litt egentrening og jeg merker mer og mer at Mikkel velger meg over andre fristelser slik som andre hunder. Desto bedre han behersker øvelsene, desto større selvtillit får han og dermed større glede over å utføre det han kan. Når vi er ute og leker med andre hunder, kommer han ofte opp til meg og tilbyr kontakt og håper på en kommando.

Han lyder vokale kommandoer bra nå, men blir ofte litt forvirret av "sitt" og "dekk". Det vil si, han gjør det riktig, så plutselig blir han i tvil om han hørte rett og forsøker det motsatte. Tror jeg må forsøke å belønne i rett tid, for det er pausen under "bli" som gjør at han blir i tvil. Ellers tok det ikke lang tid for han å plukke opp sitt fra liggende posisjon.

Jeg har sett mange imponerende videoer av hunder med fantastisk bakpartskontroll og jeg håper vi kommer så langt. Har derfor så vidt begynt å rygge med han.

Ellers ser jeg også at jeg må jobbe en del for å øke gjenstandsinteressen hans. Han er ikke spesielt interessert i leker når vi jobber - og når vi leker sammen merker jeg at han biter mye om og bruker mest fortennene. Egentlig er det nok mest jeg som må øke gjenstandsinteressen! Jeg har aldri vært spesielt flink til å leke ordentlig med hundene mine..!

Så må jeg bare si - jeg forstår ikke hvordan folk har tid til familie i tillegg til hund og jobb! Hatten av til dem. Jeg syntes liksom ikke det blir tid til annet enn jobb og Mikkel, men Mikkel er jo midtpunktet i livet mitt nå, så det gjør meg ingenting. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - for en fantastisk hund jeg har fått!

Til slutt vil jeg bare dele en fantastisk video av en Jack Russel Schutzhund!

No comments: